ین دستکش ساده ترین نوع و پایه بافتهای مختلف برای دستکش است که با مقیاس و اندازه توضیح داده شده است تا بتوانید برای تمام سایزها ببافید و در روزهای سرد زمستان به آنانکه دوستشان دارید هدیه دهید.

 مواد لازم برای بافت دستکش:

  •  کاموا / شماره ۴ یک کلاف صد گرمی
  •  میل بافتنی / شماره ۳
  •  میل یدک / یک عددآموزش بافت دستکش

طبق توضیح زیر آموزش این دستکش برای تمام سایزها قابل اجرا میباشد.

روش بافت دستکش:

ابتدا از کاموای خود یک نمونه بافت یا مقیاس تهیه کنید، یعنی بطور مثال ۱۴ دانه سر بگیرید و حدود ۵ تا ۶ رج ببافید. سپس بدون کور کردن از دانه ها را از داخل میل خارج کنید و بدون کشش بافتتان را روی یک سطح قرار دهید و مقدار دانه های بافته شده را اندازه بگیرید … عرض کار … اکنو متوجه شده اید که با میل و کاموایی که در اختیار دارید اگر مثلاً ۲۰ دانه سر بگیرید، چند سانت خواهد شد. فرض میگیریم که ۱۴ دانه شما در قسمت عرض بافتنی ۱۰ سانت شده باشد.

سپس دور مچ دست را اندازه بگیرید، که برای مثال فرض میکنیم دور مچ دست شما برابر ۱۶ سانتیمتر است. اندازه ۲۰ دانه ۱۰ سانت ۱۶ سانت را در فرمول زیر قرار میدهیم.
تعداد دانه های مقیاس بافت ضربدر اندازه دور مچ دست تقسیم بر اندازه عرض مقیاس بافت برابر است با تعداد دانه هایی که باید برای بافت دستکش سر بیاندازید.

که طبق مثال میشود : ۳۲ = ۱۰ ÷ ۱۶ × ۲۰

یعنی طبق مثال ما باید تعداد ۳۲ دانه سر بگیریم.

سپس تا هر اندازه که مایل هستیم کشباف ببافیم … ( ممکن است گاهی تمایل به دو لا کردن و یا تا کردن قسمت کشباف مچ نداشته باشید )

پس از پایان کشباف … دو رج ساده ببافید … یک رج از رو و یک رج از زیر به این ترتیب که در اولین رج بعد از کشباف به طور مساوی ۶ دانه به دانه ها اضافه میکنیم …

و بعد از بافت دو رج … تمام دانه های روی میل را به دو قسمت تقسیم میکنیم .. که طبق مثال برابر با ۱۶ خواهد شد.

برای دستکش دست چپ :

۱۵ دانه ببافید .. یک دانه اضافه کنید طوری که سوراخ نیفتد … یک دانه ببافید … یک دانه اضافه کنید طوری که سوراخ نیفتد.

این اضافه کردن را در تمام رج های روی کار انجام دهید … یعنی بعد از ۱۵ دانه اول و قبل از ۱۶ دانه آخر … بعد از اینکه تعداد دانه های اضافه شده ( دانه شست ) به حد مطلوب رسید تمام دانه ها شست را روی میل یدک بگیرید و دو قسمت پشت و جلو دستکش را ببافید تا حدی که به اندازه دو سوم از بلندی مچ تا سر انگشتانتان برسد …

سپس در رج بعد از ۴ دانه دو دانه را با هم یکی کنید …. رج رو را بدون کم کردن .. رج بعد بعد از هر سه دانه یکی کم کنید .. به همین ترتیب تا تعداد دانه هایتان به حدی برسد که به اندازه بلندی دست شده باشد … سپس کور کنید.

و دانه های شست را که در میل یدک گرفته بودیم را به اضافه دو دانه طرفین شست را در میل بگیرید و به اندازه طول شست ببافید … دو یا سه رج مانده به انتهای کار شروع به کم کردن دانه ها کنید …

رج اول در تمام رج هر دو دانه را یکی کنید… و در رج بعد نیز تکرار کنید وقتی تعداد ۷ الی ۱۰ دانه ( بستگی به سایز دستکش دارد ) باقی ماند تمام دانه ها را یکجا کورد کنید.



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 22:34 | مدیر : یاس |

سری دوم آموزش بافتنی با دست امیدوارم بپسندید.






تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 22:26 | مدیر : یاس |

مدل لونه زنبوری
خیلی قشنگه
برای این مدل رج اولمون حتما باید یک دانه از زیر + یک دانه از رو باشه.
بعد رج بعد دانه اول رو نمیبافیم ( طبق همه بافتها که دانه اول بافت بافته نمیشه) بعد دانه بعد اگر از زیر بود مدل را میندازیم و اگر از رو بود دانه را بافته و بعد دانه بعد که از زیر بود رو با دو دانه بغلش

حال این دانه و دانه یغلش رو که از زیر بود با هم از زیر میبافیم + دانه از رو + یک دانه از زیر + 1 دانه از رو + باز به دانه زیر رسیدم عینا همون کار رو که میل رو بعد از سومین دانه بردیم و یک دانه در اوردیم رو تکرار میکنیم تا انتهای رج
رج بعد هر جور دانه ها بود میبافیم یعنی یکی زیر یکی رو
دوباره رج اول رو که همون مدل بود تکرار می کنیم.

این مدل تا آخر همینجور هستش
اگر خاستیم میتونیم 3 رج یکبار مدل بندازیم.
که میشه 3 دانه ، میل رو از کنار سومین دانه تو بافت برده و یک دانه می کشیم بیرونو می ندازیم روی میل کنار بقیه دانه ها

روی بافت

پشت بافت



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 22:16 | مدیر : یاس |

 

در لبه کار اضافه کنید .............

گاهی اوقات مجبورید که در لبه کار قبل از دانه اول،ژته بزنید.

قبل از دانه بافت از زیر ... نخ را در جلو کار همانند اینکه می خواهید از رو ببافید قرار دهید، اولین دانه را از زیر با آوردن نخ روی میل دست راست طبق معمول که انجام می دهید ببافید.

قبل از دانه بافت از رو ... نخ را در پشت همانند اینکه می خواهید از زیر ببافید قرار دهید، اولین دنه را از رو با آوردن نخ روی میل دست راست طبق معمول که انجام می دهید ببافید.
یک طرح توری ببافید

یک طرح ساده توری ببافید.
رج 1: 1 دانه از زیر * نخ در جلو کار 1 دانه از زیر، 1 دانه را بلند کنید، 2 دانه را با هم از زیر ببافید، دانه بلند شده را روی دو دانه بافته شده بکشید، 1 دانه از زیر، نخ در جلو کار، 1 دانه از زیر؛ از* تا انتها تکرار کنید.
رج 2 : تا انتها از رو ببافید.

رج 3 : 1 دانه از زیر،* 1 دانه از زیر، نخ جلو کار، 1 دانه را بلند کنید، 2 دانه بلند شده را روی  2 دانه بافته شده بکشید، نخ جلو کار 2 دانه از زیر؛ از * تا انتها تکرار کنید.

رج 4: تا انتها از رو ببافید.

این طرح روی چند دانه 6 تایی+ 1 دانه در 4 رج کار می شود. اگر شما 25 دانه سر بگیرید، 4 بار تکرار طرح خواهید داشت. قسمتی را که شما تکرار می کنید بین ستاره ها می باشد؛ بنابراین در رج 1 شما باید با 1 دانه از زیر شروع کنید سپس نخ را در جلو کار قرار دهید و 1 دانه از زیر ببافید، سپس به این ترتیب کم کنید، 1 دانه را بلند کنید و 2 دانه بعد را با هم از زیر ببافید و دانه بلند شده را روی آنها بکشید، 1 دانه از زیر ببافید یکبار دیگر نخ روی کار و سپس 1 دانه از  زیر ببافید با این روش، 2 دانه ای را که به وسیله ژته زدن ساخته می شوند کم می کنید، به ستاره برگردید و تکرار را با 1 ژته 1 دانه از زیر و ... شر.ع کنید.

تکرار 6 دانه را حفظ کنید تا به انتهای رج برسید. دانه ها را بشمارید و دقت کنید که 25 دانه داشته باشید.اگر دانه ها بیشتر بود به درستی از کم کردن استفاده نشده و اگر کمتر بود ممکن است ژته زدن را فراموش کرده اید. رج 2 همه دانه ها را فقط از رو ببافید. در رج 3 با 1 دانه از زیر شر.ع کنید و سپس تکرار را 4 بار انجام دهید. رج 4 را از رو ببافید. این 4 رج طرح را فُرم می دهد و تکرار می شود بنابراین به رج اول برگردید و دوباره شروع کنید.


طریقه فُرم دادن بافت توری
برای تکرار طرح توری علامتگذاری ایده خوبی می باشد زمانیکه یک قطعه بافت توری را برای لباس فرم می دهید با علامت زدن در ابتدای تکرار و انتهای آخرین تکرار شما می توانید دانه ها را در ابتدا و انتهای یک رج اضافه کنید و طرح توری را به درستی حفظ کنید برای اطلاعات ببیشتر درباره اضافه کردن داخل طرح ها صفحه 62 را ببینید. 

نقشه بافی با نخهای رنگارنگ
بلوزهای بافت چند رنگ صحیح بصورت دایره بافته می شده بنابراین سمت روی بافت همیشه سمت روی کاربوده. و بدان معنا می باشد که همیشه طرح نمایان بوده و فقط دانه هایی که مورد استفاده بوده بافته می شده .

به خاطر اینکه بصورت دایره بافته می شده بافت درزی نداشته؛ حلقه آستینها و ناحیه باز جلو ژاکت بعد از خاتمه بافت بُرش داده می شده . و برای این منظور تعدادی دانه اضافه می شده که بستن یا سجاف کردن نامیده می شده؛ و دانه های اضافه بعد از بُرش به سمت پشت برگردانده و تا پایین دوخته می شده تا از شکافته شدن دانه ها جلوگیری شود. دانه های آستین را از اطراف حلقه آستین گرفته و تا پایین مچ بافته می شده، و درزهای  شانه هم دوخته و رفو می شده .

امروزه روش بافت این نوع بافتنی با استفاده از دو رنگ در یک رج شرح داده شده بافته و بصورت صاف به همان خوبی بافت دایره بافته می شود.

مقیاس (کشش) بافت
این نکته بسیار مهم است که رشته نخ را که در امتداد پشت کار می کشید یا می پیچید زیاد سفت کشیده نشود. اگر این اتفاق رُخ دهد، قطعه بافته شده جمع می شود و صاف قرار نمی گیرد دانه ها را از میل بیرون آورید و مقیاس (کشش) دقیق را حفظ کنید.

برای انجام این کار باید هر دو روش انگلیسی یا اروپایی از زیر بافتن و از رو بافتن را تمرین کنید (صفحه5 را ببینید) اگر احساس می کنید که بافتن با هر دو دست مشکل است اغلب می توانید هر دو نخ را با یک دست نگه دارید. (سمت راست را ببینید) اگر هر دوی این روشها برای شما مشکل است، شما می توانید فقط نخ کار را بگیرید، و آن را زمانیکه لازم شد رنگ را تغییر دهید رها کنید و نخ جدید را بلند کنید ولی با این روش کار شما آهسته پیش می رود.

روش بافت بافتهای طنابی (پیچ)
بافت طنابی یک روش ساده پیچاندن دو سری دانه ها یا حمل کردن دانه ها در امتداد بافت می باشد. در اینجا دو روش برای حرکت دادن دانه ها وجود دارد؛ پیچاندن و ضربدری کردن دانه ها .

زمانیکه تمام دانه ها بافته شوند می گویند که بافت طنابی می باشد. اما زمانیکه دانه های از زیر بافته شده روی دانه های از رو بافته شده زمینه قرار می گیرند بافت ضربدری شکل می گیرد. در طرحها، بافتهای طنابی به سمت جلو یا پشت پیچیده می شوند در حالیکه در بافت ضربدری دانه ها به سمت راست یا چپ حرکت داده می شوند.

در این روش دو روش می آموزید که دانه های پشت را به سمت جلو حرکت دهید. و این کار را با قرار دادن دانه ها روی میل کمکی چه در پشت یا در جلو کار باشد انجام می گیرد. این بافت طنابی ساده دو سری دانه های از زیر بافته شده را بپیچید، از 4 دانه استفاده کنید.



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 22:14 | مدیر : یاس |

وسایل لازم:

* کاموا 100 گرم
* کمی کاموای هم رنگ ولی با رنگ متفاوت
* میل گرد شماره 4 میلیمتری
* میل قلاب بافی سایز 7 میلیمتری

کاموا و میل مورد استفاده باید به گونه ای باشد که به ازای 19 دونه در 25 ردیف با میل شمار 4 و با یک ردیف زیر یک ردیف رو دارای ابعاد 10*10 سانتیمتر باشد.

پترن مورد استفاده M.1 است که در شکل زیر نشان داده شده است.


توضیحات:

*نحوه افزایش دونه:
یک دونه در کنار دونه لبه با ژوته اضافه کنید. و در ردیف بعد به پشت ببافید تا سوراخ نیافتد.

*نحوه کم کردن:
کم کردن بعد دونه لبه: از رو دو تا یکی کنید

کم کردن قبل از دونه لبه: در پشت دونه از رو دو تا یکی کنید

نحوه بافتن

15 دونه با میل شماره 4 میلیمتری سربیاندازید (پیشنهاد میشود برای بافت کاموا را دولا کنید). 2 ردیف از زیر ببافید و با پترن M.1 (13 دونه) ادامه دهید اولین و آخرین دونه در هر ردیف فقط به زیر بافته میشود. همزمان یک دونه در ابتدا و انتها و یک ردیف درمیان به تعداد کلی 6 بار اضافه کنید (نحوه اضافه کردن را در بالا قسمت توضیحات ببینید) تعداد دانه ها بعد از این افزایشها میشود 27 دونه های جدید را از پشت کار به زیر و از روی کار به رو ببافید. وقتی اندازه کار 65 سانتیمتر شد یک دونه در هر طرف، یک ردیف درمیان به تعداد کلی 6 بار کم کنید (نحوه کاهش را در بالا قسمت توضیحات ببیند) تعداد دانه ها میشود 15. 2 ردیف به زیر ببافید و شل کور کنید.

نحوه بافتن کشباف دور کار

کشباف به صورت گرد بافته میشود. 372 دونه (تعداد دونه ها مضرب سه باشد) از دور تا دور نواری که در بالا بافتیم با میلهای گرد 4 میلیمتری و با کاموای دولا برداری. یک دور از رو ببافید، یک دور از زیر ببافید و با 2 دونه زیر، یک دونه رو ادامه دهید. وقتی اندازه کشباف 2 سانتیمتر شد در کنار دانه های رو یک درمیان یکی اضافه کنید. وقتی اندازه کار 3 سانتیمتر شد در کنار بقیه دانه های رو هم یکی اضافه کنید. وقتی اندازه کشباف 5 سانتیمتر شد در کنار دانه های رو یک در میان یکی اضافه کنید. و در ردیف بعد در حالت کشباف کور کنید.

قلاب بافی گل

کار قلاب بافی با میل شمار 7 انجام دهید:

4 زنجیره بافته و به هم وصل کرده و حلقه تشکیل دهید.

دور 1: در حلقه تشکل شده 6 پایه دوبل ببافید و به اولین پایه وصل کنید.

دور 2: *زنجیره، یک پایه سوبل در زجیره اول، یک پایه دوبل در زنجیره بعد* فاصله بین * را تکرار کرده و با وصل به ابتدا تمام کنید (6 گلبرگ خواهید داشت)

کاموا را ببرید و به روی شال بدوزید


نحوه بافتن هد بند

4 دونه با میل سایز 4 سربیاندازید. و به صورت زیر ببافید: *یک دونه به زیر ببافید، کاموا را به جلو بیاورید، یک دونه بدون بافتن به میل بگیرید، کاموا را به پشت برگردانید* فاصله بین دو * را تکرار کنید. وقتی اندازه هد بند 150 سانتیمتر شد کور کنید.

توضیحات مربوط به پترن M.1 :

از روی کار به زیر ببافید، از پشت کار به رو ببافید

از روی کار به رو ببافید، از پشت کار به زیر ببافید

سه دونه را نبافته در پشت کار به نخ بیاندازید سه تا به زیر ببافید، سه تا دونه توی نخ رو هم به زیر ببافید

سه دونه را نبافته در جلوی کار به نخ بیاندازیدسه تا به زیر ببافید، سه تا دونه توی نخ رو هم به زیر ببافید.



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 22:0 | مدیر : یاس |

مواد لازم:
• کاموای 50 گرمی - 8 عدد
• میل 4 میلیمتر - یک جفت

ابعاد نهائی:
١۵٣*۵٠ سانتیمتر

شروع
با استفاده از میلهای 4 میلیمتری 103 دونه سربیاندازید.

ردیف 1: (سمت راست) * دو دونه را یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید،  (که در اینصورت یک دونه اضافه میشود)* فاصله بین دو* را تا یکی مونه به آخر تکرار کنید، یکی را ببافید

ردیف 2: از رو ببافید
ردیف 3: از رو ببافید

ردیف 4 و ردیفهای بعد یک درمیان (ردیفهای زوج): دو تا ببافید، از رو تا دو تا مونده به آخر ببافید، دو تا را از زیر ببافید

ردیف 5 و 6: مطابق ردیف 3 و 4 کار کنید

ردیف 7: سه تا از زیر ببافید، *6 تا از زیر ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یک دونه را نبافته به میل بگیرید، یکی را ببافید، دونه نبافته را روی دونه های بافته بیاورید، 4 تا از زیر ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرا کنید، 4 تای را از زیر ببافید

ردیف 9: 3 تا را از زیر ببافید، *4 تا از زیر ببافید، دو تا یکی کیند، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یک را نبافته به میل بگیرید، یکی ببافید، دونه نبافته را روی دونه های بافته بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده بهآ خر تکرار کنید، 4 تا از زیر ببافید

ردیف 11: 3 تا از زیر ببافید، * سه تا از زیر ببافید، دو تا یکی کنید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته به میل بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی دانه های بافته بیاورید، 2 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 13: 3 تا ببافید، *2 تا ببافید، دو تا یکی کنید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 5 تا ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاندازید، یکی ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 15: 3 تا ببافید، *یکی ببافید، دو تا یکی کنید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 7 تا ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 17: 3 تا ببافید، دو تا یکی کند، *، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 9 تا ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته به میل بگیرید، دو تا یکی کنید، نبافته را روی بافته بیاورید، * تا 14 تا مونده به آخر تکرار کنید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 9 تا ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته  را روی بافته بیاورید، 3 تا ببافید

ردیف 19: 3 تا ببافید، *، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاورید، دو تا ببافید

ردیف 21: مطابق ردیف 9
ردیف 23: مطابق ردیف 11
ردیف 25: مطابق ردیف 13
ردیف 27: مطابق ردیف 15
ردیف 29: مطابق ردیف 17

ردیف 31: 3 تا ببافید، * 2 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 5 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 33: 3 تا ببافید، *یکی ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 7 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار را کنید، 4 تا ببافید

ردیف 35: مطابق ردیف 17

ردیف 37: 3 تا ببافید، *یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته به میل بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 7 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 39: 3 تا ببافید، * 2 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاورید، 5 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 41: 3 تا ببافید، * 3 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاورید، 3 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 2 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 43: 3 تا ببافید، * 4 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته بیاورید، 1 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 45: 3 تا ببافید، * تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، دو تا یکی کنید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید
ردیف 47: 3تا ببافید، *3 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 2 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آ خر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 49: 3 تا ببافید،*4 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، یکی ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 51: 3 تا ببافید، *5 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، دو تا یکی کنید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 53: 3 تا ببافید، *4 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 55، 57، 59، 63 و 65: مطابق ردیف 53
سطر 45 تا 65 پترن را تشکیل میدهد، پترن را ادامه دهید تا زمانی که اندازه آن 136 سانتیمتر شود یا به طول دلخواه برسید، با ردیف 45 تمام کنید.

یک ردیف دیگر ببافید و با دانه راست تمام کنید تا برای ردیف بعد آماده باشد و به صورت زیر ادامه دهید:

ردیف 1: (سمت راست) 3 تا ببافید، * 4تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید

ردیف 2 و ردیفهای زوج بعد: از رو ببافید

ردیف 3: 3 تا ببافید، * 3 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 2 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 5: 3 تا ببافید، *2 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 5 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها باورید، یکی ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 7: 3 تا ببافید، *یکی ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 7 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 9: 3تا ببافید، دو ت ایکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، *تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، دو ت ایکی کنید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، * را تا 14 تا موند هبه آخر تکرار کنید، 9 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 3 تا ببافید

ردیف 11: 3 تا ببافید، *یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 7 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 13: 3 تا ببافید، *2تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 5 تا ببافید، دو ت ایکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 15:3 تا ببافید، *یکی ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 7 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 17: مطابق ردیف 9

ردیف 19: 3 تا ببافید، * یکی ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 7 تا ببافید، دو ت ایکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 21: 3 تا ببافید، *دو تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 5 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی ببافید، * را تا 4 تا ومنده به آخر تکرار کنید

ردیف 23: 3 تا ببافید، *3 تا تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 3 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 2 تا ببافید، * را تا 4 تا ومنده به آخر تکرار کنید

ردیف 25: 3 تا ببافید، *4 تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 1 تا ببافید، دو تا یکی کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 3 تا ببافید، * را تا 4 تا ومنده به آخر تکرار کنید

ردیف 27: 3 تا ببافید، * 5تا ببافید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، دو ت ایکی کنید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

ردیف 29:3 تا ببافید، * کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را وی بافته ها بیاورید، 2 تا ببافید

ردیف 31: مطابق ردیف 19
ردیف 33: مطابق ردیف 21
ردیف 35: مطابق ردیف 23
ردیف 37: مطابق ردیف 25
ردیف 39: مطابق ردیف 27

ردیف 41: 3 تا ببافید، *6 تا ببافید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، یکی را نبافته بگیرید، یکی ببافید، نبافته را روی بافته ها بیاورید، 4 تا ببافید، * را تا 4 تا مونده به آخر تکرار کنید، 4 تا ببافید

با ردیف رو شروع کنید، 4 ردیف ببافید، و با جهت مخالف تمام کنید تا برای ردیف بعد آماده شود

ردیف بعد: در جهت مخالف ببافید

ردیف بعد: * دو تا یکی کنید، ، کاموا را بین میلها جلو بیاورید، * را تا یکی مونده به آخر تکرار کنید، یکی ببافید

در جهت مخالف دانه ها را کور کنید

 



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 21:58 | مدیر : یاس |

ابتدا باید کلاه رو طبق الگوی زیر و با رنگ آمیزی دلخواه ببافیم:

۱) بوسیله حلقه جادویی بافت کلاه رو شروع می‌کنم (رجوع کنید به جلسه آموزش دایره) و سپس ۳ زنجیره زده ۱۱ پایه بلند روی حلقه می‌بافیم و در آخر با یک بافت نامرئی به ابتدای کار وصل می‌کنیم تا فرم دایره بگیره.        

 
۲) ۳ زنجیره زده، بر روی پایه بلند بعدی ۱ گره پفکی بافته (رجوع کنید به جلسه آموزشی مربوطه)، ۲ زنجیره زده ۱ گره پفکی دیگر می‌بافیم، سپس ۱ زنجیره زده بر روی پایه بلند بعدی یک پایه بلند می‌بافیم و….طبق الگو ادامه می‌دهیم.

۳) ردیف‌های بعدی رو هم طبق الگو می‌بافیم و در محل‌های مشخص شده افزایش گره می‌دهیم و گره پفکی می‌بافیم.

۴) طبق الگو تا ردیف هشتم افزایش گره داریم و پس از اون ۳ ردیف ثابت بدون افزایش یا کاهش، سپس یک ردیف کاهش گره. همون طور که قبلا هم گفتیم شما می‌تونید خودتون تعداد این ردیف‌ها رو کمتر یا بیشتر کنید البته به صورتی که شکل کلی کلاه بهم نخوره!

۵) برای اینکه کلاه رو حدود سایز مورد نظر ببافید توی بافت کلاه‌هایی به این سبک کمی مشکل وجود داره و باید سعی کنید تا جایی ردیف‌های افزایشی رو ببافید که مقداری از سایز دور سر بیشتر بشه (بسته به مقداری که خودتون تمایل دارید پف داشته باشه!) چون بعد فقط سه ردیف ثابت و یک ردیف کاهشی داریم! (کلا موقع بافت دستتون میاد! ان شاء الله!  )

۶) در آخر ۴ ردیف پایه کوتاه می‌بافید.


 ۷) برای بافت نقاب، تقریبا وسط به وسط لبه کلاه رو با سوزن ته گرد علامت می‌زنید. سپس از محل مشخص شده سمت راست بافت رو آغاز کرده و لبه کلاه رو در این قسمت یک ردیف بافت نامرئی(به صورت شل) می‌بافیم. (برای اینکه نقاب نسبت به کلاه زاویه پیدا کنه)

 ٨) سپس بر روی ردیف بافت نامرئی مرحله قبل حدود ۱۲ ردیف ( بسته به نخ و اندازه مورد نظر خودتون داره) پایه کوتاه بدون افزایش یا کاهش می‌بافیم.

 ۹) دو طرف لبه نقاب رو به روی لبه کلاه برگردانده بوسیله دکمه وصل می‌کنیم.

سپس برای بافت شال:

۱) شال رو به صورت دو تکه بافته و به دو طرف کلاه وصل می‌کنیم.

۲) بافت شال‌ها تماما بوسیله پایه بلند ساده است می‌تونید رنگ نخ رو تغییر بدید و….من برای بافت هر طرف شال حدود ۲۳ زنجیره در ابتدا زدم و نهایتا هم هر طرف رو حدود ۴۲ ردیف بافتم.

۳) پس از بافت شال‌ها می‌تونید مثل من دور تا دور شال رو با نخ با رنگی متضاد کوک بزنید و لبه شال رو کوک زده بکشید تا جمع بشه

۴) برای تزئین انتهاهای شال، می‌تونید از منگوله، مارپیچ، ریشه و….استفاده کنید (در صورت استفاده از ریشه و…بهتره انتهای شال رو جمع نکنید)

۵) دو قسمت شال رو از داخل بوسیله نخ و سوزن به کلاه متصل کنید.


تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 21:52 | مدیر : یاس |

 
برای بافت این کلاه یک کلاف کاموای 300گرمی نسبتا ضخیم وصددرصد پشم ویک قلاب شماره 3 نیاز دارید +تعدادی نخ رنگی

رج 1- چهار زنجیره زده و گرد کنید.

رج2- دوازده پایه دوبل ببافید.

رج 3- یک خانه دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد یک پایه بزنید تکرار تا اخر رج بدین ترتیب کلاه به هشت قسمت تقسیم می شود.

رج 4-دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد 2 پایه بزنید تکرار تا اخر رج
رج5-دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد 3 پایه بزنید تکرار تا اخر رج
رج6-دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد 4 پایه بزنید تکرار تا اخر رج
رج7-دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد 5 پایه بزنید تکرار تا اخر رج

رج8-دوپایه و دوزنجیره و دو پایه ودر خانه بعد6 پایه بزنید تکرار تا اخر رجتا رج 17 به همین ترتیب بافته فقط تعدادپایه های ساده یک عدداضافه شود.

ازرج 17 دیگر زیاد نکنید و5 سانت به همین ترتیب ببافید.

بافت شال گردن
شال از طول بافته می شود

به تعداد لازم زنجیره زده  وبافت اصلی ان یک پایه ویک زنجیره می باشد.



تاريخ : دو شنبه 11 دی 1391 | 21:40 | مدیر : یاس |